برنامه آينده گوگل چيست؟

MIT's Technology Review در شماره اخير (ژانويه ۲۰۰۵) خود گزارش کامل و جامعی با عنوان (What’s Next for Google) درباره موتور کاوش گوگل منتشر کرد. در اين گزارش به شرح برنامه های آينده گوگل پرداخته شده و بيان می شود که گوگل در نظر دارد نه تنها به عنوان بهترين موتور کاوش فعاليت نمايد، بلکه درصدد است که اطلاعات رقومی (ديجيتالی) را هم سازماندهی نمايد و به نظر می رسد که می خواهد به جنگ با مايکروسافت برود. اين گزارش همچنين نشان می دهد که گوگل ۳۶ درصد جستجوها در وب را پوشش می دهد و در صدر جدول موتورهای کاوش قرار دارد، ياهو و مايکروسافت به ترتيب دوم و سوم هستند. برای مطالعه گزارش پيش گفته اينجا کليک کنيد.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٥:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/۱٠/۱٦


گوگل: کتابدار دروازه کتابخانه وب جهانگستر

سايت شما در محيط وب همانند يک کتاب الکترونيکی در يک کتابخانه مجازی بزرگ است. شما سايت را طراحي کرده ايد تا از آن استفاده شود، کتاب نيز نوشته شده است تا مطالعه شود. در واقع، کتاب برای استفاده است و هر کتابی خواننده اش. براي آنکه کتابدار بخش گزينش و گردآوری مواد اين کتابخانه کتاب شما را انتخاب و به ديگران توصيه نمايد، کتاب شما ضمن داشتن محتواي مناسب بايد بتواند نظر مساعد وي را جلب کند.  کتاب شما بايد بتواند خواننده خودش را پيدا کند. به عبارت بهتر، هر کتابی خواننده اش و  هر خواننده ای کتابش.
شايد مجبور باشيد که يک جلد رنگی و زيبا برای کتاب خود طراحی نماييد، يا بعضي از صفحه های آنرا هر از گاهی روزآمد نماييد. زيرا کتابداران و خوانندگان اين کتابخانه الکترونيکی زياد هستند و کتابداران هر هفته عوض مي شوند و شما بايد به طور مداوم وقت خود را صرف شناسايي رفتار اين کتابداران و خوانندگان نماييد به اين اميد که کتاب شما را توصيه کنند. بايد يادآور شد که کتابخانه يک موجود زنده و پوياست. آيا شما کتابخانه را روزآمد می کنید؟  و از همه مهمتر اين که آيا شما در وقت خواننده صرفه جويی می کنيد ؟

راه حل منطقي همواره اين است که شما زبان مشترکي با اين کتابداران بيابيد تا بهتر يکديگر را تفهيم نماييد. در اين کتابخانه تنها کتاب شما وجود ندارد بلکه هزاران کتاب ديگر با همان موضوع و موضوع های مرتبط با کتاب شما  وجود دارد. نويسندگان اين کتابها هم در جستجوي زبانی مشترک با کتابداران و خوانندگان هستند، آنها هم دوست دارند که کتابشان مطالعه شود. پس چه بايد کرد؟

کتابداران بخش گزينش و گردآوريِ کتابخانه وب، يا همان موتورهاي جستجو نيز همين رفتار را با سايت ها دارند. آنها براي هر موضوع هزاران سايت می شناسند، اما تنها چند سايت مهم و معتبر را قبل از همه در نتايج جستجو و بازيابی قرار مي دهند و به ديگران معرفی می کنند. شما با چه زباني مي توانيد موتور جستجو را متقاعد نماييد که سايت شما را در رتبه اول و قبل از همه به ديگران توصيه کند؟ برای مطالعه بيشتر و آشنايی با زبان گوگل پيوند زير را دنبال کنيد.  

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۳:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/۱٠/۱


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی