ضرورت تصویب قانون کتابخانه های روستایی

     طبق پیمان جهانی کودکان، برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت مطلوب، حق همه کودکان است. آما سؤال این است که آیا کودکان روستایی و شهری برابرند؟ آیا از حقوق برابری برخوردارند؟ آیا به صورت برابر به آنها نگریسته می شود؟ جواب هرچه می خواهد باشد. اما هر دو گروه نیازمند آموزش و پرورش، کتابخانه مناسب، تفریح، سرگرمی و بازی هستند. متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی، جامعه شناسان و روانشناسانی که طرفدار افزایش سطح سواد، دانش، آگاهی عمومی و گسترش فرهنگ و هنر برای کودکان هستند، معتقدند که رشد فرهنگ و بخصوص فرهنگ کتابخوانی باید از کودکی آغاز شود. همان گونه که می دانید آموزش صرفاً محدود به چند کتاب در دبستان نیست، بلکه برای رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان وجود کتابخانه ها، مراکز فرهنگی، و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به منظور کمک به گسترش فرهنگ کتابخوانی و فعالیت های فکری و فرهنگی خارج از مدرسه ضروری است. متأسفانه آمار مشخصی از وضعیت کتابخانه های روستایی ایران در دست نیست و در شرایط کنونی به دست آوردن چنین آماری کار ساده ای نیست. البته کتابخانه های روستایی صرفاً محدود به کودکان و نوجوانان نیست.

  آیا وجود کتابخانه در روستاهای ایران ضروری است؟ چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب یکی از مشکلاتی که همواره گریبانگیر شهرها بوده است، مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها بوده است. اما متأسفانه چندان به دلایل جامعه شناسی این امر پرداخته نشده است و دلیل اصلی این قضیه هم بر می گردد به میزان توجه دولت ها به روستاها. از جمله نیازهای ضروری روستاییان نیاز به تعلیم و تعلم و آشنایی با فناوری های روز در حوزه های کشاورزی و دامداری است. اما چگونه می توانند با این فناوری ها آشنا شوند؟ آیا رادیو و تلویزیون کافی است؟ جواب مشخص است خیر. پس چه باید کرد؟ باید نخست به بررسی نیازهای اطلاعاتی روستاییان پرداخت.  در وهله اول باید اقدام به راه اندازی کتابخانه های سیار روستایی نمود که هر بخش و دهستانی یک یا چند کتابخانه روستایی سیار داشته باشد.

اما به راستی آیا ما برای این کار قانونی داریم. آیا سازمان خاصی مسؤولیت این امر را به عهده دارد؟ اگر شما خبر دارید من هم خبر دارم!!! پس چه باید کرد؟ ابتدا باید مجلس قانون کتابخانه های روستایی را به تصویب برساند و سازمان یا سازمان های خاصی متولی این کار باشند.

 

ضرورت تأسیس کتابخانه های روستایی در ایران

در راستای حمایت از کودکان ایرانی، برخی از انجمن های ایرانیان مقیم خارج نیز دست به اقدامات قابل توجهی زده اند. یکی از این انجمن ها که در راه اندازی کتابخانه های روستایی کارهای قابل تقدیری انجام داده، انجمن یاری (http://farsi.yari.nu) است. انجمن یاری، نهادی دمکراتیک، مستقل و غیرانتفاعی در شهر اوپسالا در سوئد است که در ١٩٩٨ به دنبال پخش گزارش وضعیت کودکان خیابانی ایران در رسانی های غربی برای حمایت از کودکان ایرانی شکل گرفت. انجمن یاری برای کمک به بهبود وضعیت فرهنگی و آموزشی کودکان نقاط محروم کشور که به دلایل گوناگون از امکانات لازم برای رشد فرهنگی برخوردار نیستند، فعالیت می نماید. این انجمن با همکاری کانون توسعه فرهنگی کودکان اقدام به راه اندازی کتابخانه های روستایی نموده است. از جمله کتابخانه هایی که انجمن یاری تاکنون راه اندازی کرده است عبارتند از:

_ کتابخانه روستای اورامان تخت در استان کردستان. اورامان تخت یکی از بخش های شهرستان سروآباد از توابع سنندج است. دارای ٩ مدرسه در مقاطع مختلف و ١٢٠٠ نفر دانش آموز است. این کتابخانه دارای ١٠٠٠ جلد کتاب است و دارای ٢٠٠ نفر عضو می باشد.

_ کتابخانه روستای گلین در استان کردستان. در روستای گلین نزدیک به ٣٠٠٠ نفر سکونت دارند و اکنون کتابخانه حدود ٤٠٠ نفر عضو دارد. گلین مرکز چندین روستای همجوار است. در راه اندازی این دو کتابخانه کانون کوهنوردی سنندج نیز همکاری نموده است.

_ کتابخانه روستای زابلی در استان بلوچستان

_ کتابخانه روستای سیرکان در اطراف سراوان در استان بلوچستان.

_ کتابخانه روستای اسفندک در اطراف سراوان در استان بلوچستان.

قابل توجه است که انجمن یاری، طرح تجهیز دو کتابخانه روستایی در استان بوشهر را نیز در دست انجام دارد.

 

انجمن کتابخانه های روستایی ایران

با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر کتابخانه های روستایی در ایران است. راه اندازی این انجمن به منظور حمایت از ایجاد کتابخانه های روستایی، تجهیز کتابخانه های موجود، و کاهش شکاف طبقاتی بین کودکان روستا و شهر ضروری است. چنین انجمنی باید توسط نهادهای دولتی در استان های مختلف از جمله استانداری، شهرداری های هر شهر و فرمانداری ها حمایت مالی شود.

(Iranian Rural Libraries Association (IRLA

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٦/٢۱


حقوق خواننده

دانیل پینک در کتاب خود با عنوان Better Than Life بحثی را با عنوان "فهرست حقوق خواننده" مطرح می نماید که در جدول زیر  ترجمه ساده ای از آن را می بینید. پینک در کتاب خود پرسش جالبی را مطرح می کند و آن این که "در زندگی یک کودک چه اتفاقی می افتد که موجب می شود تا او وارد مدرسه شود و سالیان سال بیاموزد که چگونه بخواند [هنر مطالعه کردن]. سپس بعد از اتمام تحصیلات دبیرستانی، موجب بیزاری او از مطالعه می شود." او همچنین در کتاب خود می گوید که "اگر هدف آموزش ساختن یادگیرندگان دائم از بین دانش آموزان کنونی است،  پس ما معلمان باید روشی را برای ساختن دانش آموزانی که عاشق مطالعه باشند پیدا کنیم." این در واقع همان هدفی است که شالوده "حقوق خواننده" او را تشکیل می دهد. حقوق خواننده مطرح شده توسط پینک می تواند مکملی برای قوانین کتابداری رانگاناتان باشد.

 

فهرست حقوق خواننده

The Reader's Bill of Rights

حق نخواندن.

The right not to read.

حق پرش از صفحه ای به صفحه دیگر.

The right to skip pages.

حق به پایان نرساندن.

The right to not finish.

حق مطالعه دوباره.

The right to reread.

حق مطالعه هر چیزی.

The right to read anything.

حق خودداری (گریز) از مطالعه.

The right to escapism.

حق مطالعه هر جایی.

The right to read anywhere.

 حق تورق.

The right to browse.

حق بلندخوانی.

The right to read out loud.

حق دفاع نکردن از تفکرات شما.

The right to not defend your tastes.

 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٧:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٦/۱٥


ضرورت کمیسیون ملی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی

مجلس ایران باید قانونی را به تصویب برساند که بر ضرورت خدمات اطلاع رسانی و کتابخانه ای مناسب و رضایت بخش برای رفع نیازهای اطلاعاتی مردم ایران تأکید نماید. وجود چنین خدمات اطلاعاتی برای برآورده کردن اهداف ملی و استفاده مؤثر به عنوان منابع آموزشی ضروری است. در کشورهای دانش محور مثل آمریکا چنین کمیسیونی در جولای سال ١٩٧٠ به عنوان یک قانون عمومی به تصویب رسیده است که تلاش های آن امروز به ثمر می رسد. البته چنین کمیسونی باید مستقل باشد و مسؤولیت توسعه و پیشنهاد برنامه های ملی به دولت ایران و سازمانهای مرتبط را به عهده گیرد. این کمیسیون باید به بررسی و مطالعه نیازهای اطلاعاتی و کتابخانه ای ملت ایران پرداخته و نیازهای اطلاعاتی مناطق شهری، روستایی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را شناسایی کند و از طریق ساخت مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های (آموزشگاهی، دانشگاهی، عمومی، تخصصی و روستایی) این نیازها را برآورده نماید. وضعیت موجود منابع اطلاعاتی و کتابخانه ها را ارزیابی نماید و برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه های لازم را تدارک ببیند و برنامه جامعی داشته باشد.

اعضای این کمیسیون باید مستقیماً توسط رئیس جمهور انتخاب شوند و متخصصان علوم کتابداری و اطلاع رسانی از کتابخانه های ملی، دانشگاهی، آموزشگاهی، روستایی، تخصصی و عمومی را در بر داشته باشد. همچنین وجود نمایندگانی از حوزه های علوم رایانه و جامعه شناسی ضروری است.  

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٧:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٦/۱٥


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی