بررسی میزان حضور خبرگزاری های ایرانی در محیط وب و بویژه در گوگل

حضور یک کشور در محیط وب از لحاظ فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی  اهمیت زیادی دارد. خبرگزاری های ایرانی از جمله سازمان هایی هستند که حضور ایران را در محیط وب بارزتر کرده و بسیاری از  ایرانیان داخل و خارج کشور را به خود جلب نموده اند. پژوهش ها نشان می دهد که اگرچه ایران به لحاظ میزان وبنوشت ها (وبلاگ ها) حضور خوب و موفقی در محیط وب داشته است، اما در حوزه های علمی و پژوهشی بسیار ضعیف عمل کرده است و بعد از پانزده سال از عمر وب هنوز هم اساتید دانشگاهی و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف فاقد صفحه وب بوده و برخلاف دنیای غرب کمتر استادی منابع درسی و جزوه درسی خود را روی صفحه وب شخصی خود میگذارد. هدف از این یادداشت مقایسه میزان حضور خبرگزاری ها در محیط وب و رتبه بندی آنها براساس میزان صفحه های وب نمایه سازی شده است. برای رسیدن به این هدف از موتور کاوش گوگل و از دستور (site:) استفاده شده است. با استفاده از این دستور، گوگل تعداد صفحه هایی وب نمایه سازی شده از هر خبرگزاری را به طور تقریبی نشان می دهد. به عنوان نمونه، برای بازیابی تعداد صفحه های وب نمایه سازی شده از خبرگزاری دانشجویان ایران از دستور site:isna.ir استفاده شده است. جدول زیر رتبه و تعداد صفحه های وب هر خبرگزاری را نشان می دهد. برخی از خبرگزاری ها مثل بازتاب وبگاه آئینه ای (Mirror website) دارند که وبگاه دوم آنها در این بررسی نادیده گرفته شده است. جدول زیر نشان می دهد که خبرگزاری جمهوری اسلامی  و خبرگزاری دانشجویان ایران بیشترین صفحه وب را منتشر کرده و بالاترین میزان حضور را در محیط وب دارا هستند.

 

  تعداد صفحه های وب هر خبرگزاری

نام دامنه خبرگزاری

1,800,000

irna.ir

297,000

isna.ir

193,000

mehrnews.com

58,900

farsnews.com

47,800

ilna.ir

39,400

ikna.ir

34,900

chn.ir

29,700

itna.ir

14,800

ana.ir

11,200

ipna.ir

9,520

baztab.ir

8,470

irpana.ir

3,840

mojnews.com

2,840

shana.ir

1,240

iana.ir

940

snn.ir

522

syna.ir

در یادداشت پیشین گفته شد که یکی از معیارهای مهم و اساسی در رتبه بندی صفحه های وب (هنگام جستجوی یک موضوع توسط کاربران اینترنت) عنوان صفحه وب است. نگاهی به عنوان صفحه های وب نمایه سازی شده از خبرگزاری های ایرانی در گوگل نشان می دهد که خبرگزاری کانون دانش آموزی از آدرس وبگاه خود، اخبار فناوری اطلاعات از عنوان انگلیسی خود، خبرگزاری آزاد از عنوان انگلیسی و آدرس وبگاه خود، خبرگزاری قرآنی از عنوان فارسی خود، شبکه خبر دانشجو از آدرس وبگاه خود، خبرگزاری موج از عنوان فارسی خود،  خبرگزاری فارسی از عنوان فارسی و انگلیسی خود، خبرگزاری کشاورزی ایران از عنوان انگلیسی خود به جای عنوان اخبار (عنوان صفحه های وب) استفاده کرده اند. صفحه های وب نمایه سازی شده از خبرگزاری جامعه جوانان ایرانی نیز وضعیت خوبی ندارد.

 گویا متخصصان این خبرگزاری ها نسبت به اهمیت اَبربرچسب عنوان (Title Tag) در بازیابی اطلاعات در موتورهای کاوش بی اطلاع بوده اند و این فاجعه است. یا این که عمداً از این عنوان های تکراری استفاده کرده اند که باز فاجعه است. در هر حالت این کار اشتباه است و رتبه اخبار آنها را هنگام جستجوی کلیدواژه های جستجو پایین می آورد. به دیگر سخن خوانندگان خود را از دست می دهند. سایر خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری ورزش ایران نیز از عناوین تکراری استفاده کرده اند. خبرگزاری دانشجویان ایران نیز عنوان انگلیسی خود را در عنوان اخبار تکراری می کند که این کار غیرضروری است. حال آن که می توان عنوان هر خبر را در قسمت ابربرچسب عنوان به کار برد.

 قابل ذکر است که آقای امیررضا اصنافی نیز در پژوهش دیگری با "عنوان بررسی میزان ارتباط میان وب سایت های خبرگزاری های ایرانی با استفاده از شیوه وب سنجی" با استفاده از موتور کاوش یاهو به بررسی خبرگزاری ها پرداخته است. 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٩:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۳٠


مقایسه میزان تأثیرپذیری موتورهای کاوش وب از عنصر عنوان

"مقایسه میزان تأثیرپذیری موتورهای کاوش عمومی وب از عنصر عنوان در رتبه بندی نتایج بازیابی شده" این ترجمه عنوان مقاله ای است که  در حال نوشتن آن هستم. قابل توجه است که بحث بر سر تأثیر برچسب عنوان در بازیابی اطلاعات در محیط وب از جمله موضوع های مورد علاقه من است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون در مورد آن  مطالعه می کنم. البته این مقاله به زبان انگلیسی نوشته می شود و ممکن است در نهایت به فارسی ترجمه شود.

Noruzi, A. (2007). A Study of HTML Title Tag Creation Behavior of Academic Web SitesJournal of Academic Librarianship33 (4

Noruzi, A. (2005). The HTML Title Tag and Its ImportanceWebology2(4),  Editorial 6. Available at: http://www.webology.org/2005/v2n4/editorial6.html

 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٢:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢۸


اَبَر-برچسب عنوان و صفحه های وب بی عنوان

همان گونه که پیشتر بیان شد یکی از معیارهای مهم و اساسی در رتبه بندی صفحه های وب (هنگام جستجوی یک موضوع توسط کاربران اینترنت) عنوان صفحه وب و معیار مهم دیگر میزان پیوندهای دریافتی از سایر وبگاه ها و صفحه های وب است. البته شاخص های دیگری چون: تکرار کلمه در جاینمای جهانی منبع، تکرار کلیدواژه در متن صفحه وب و زبان مدرک نیز مهم هستند.

نتایج یک پژوهشی نشان می دهد که بیش از دو میلیون و پانصد هزار صفحه وب از صفحه های دانشگاهی جهان و نزدیک به ۹۵۰۰ صفحه وب از صفحه های وب دانشگاهی ایران فاقد عنوان هستند. قابل ذکر است که گوگل و سایر موتورهای کاوش عناوین طولانی را بریده و بقیه عنوان را با سه نقطه نشان می دهند. در واقع، به طور میانگین گوگل فقط ۱۰ کلمه بین ۵۴ تا ۵۹ کاراکتر از هر عنوان را نشان می دهد. البته باید توجه داشت که موتورهای کاوش با برخی از فایل ها مشکل دارند و نمی توانند عنوان آنها را شناسایی نمایند، در نتیجه آنها را به عنوان بی عنوان در نتایج نشان می دهند ولی تعداد صفحه های وب بی عنوان که با فرمت زبان نشانه گذاری فرامتن طراحی شده اند مقدار قابل توجهی است. این در حالی است که به ظاهر موتورهای کاوش با این فرمت مشکل ندارند.  

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٢:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢۸


تبادل دانش بین علم و فناوری: دانشگاه و صنعت

صنعتی شدن یک کشور مستلزم تولید اطلاعات و دانش در مقیاس وسیع است. تبادل اطلاعات و دانش بین علم و فناوری (تکنولوژی) در واقع یک رابطه دو جانبه است. علم، منبعی است برای توسعه فنون و مهارت های نوین که سرانجام می تواند برای فناوری مفید باشد. فراهم نمودن دانش نوین به عنوان پایه ای برای پیشرفت های احتمالی فناوری یکی از کمک هایی است که علم به فناوری می نماید. گسترش علم در ایران نیازمند وجود تئوریسین های قوی در حوزه اطلاع رسانی، از جمله در حوزه اقتصاد اطلاعات است که بتوانند در روند تولید دانش و توجه به پژوهش تأثیرگذار باشند. در واقع، پیشرفت اقتصادی و فناوری مبتنی بر دانش جز با گسترش روند تأثیر متقابل بین دانشگاه و صنعت در ایران فراهم نخواهد آمد. برای کسب اطلاع در مورد تفاوت های بین اطلاعات و دانش به کتاب مروری بر اطلاعات و اطلاع رسانی اثر پروفسور حرّی مراجعه شود.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱٠:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢٦


کتاب، کتابخانه و کتابدار: بایدها و نبایدها

در مورد سه مقوله کتاب، کتابخانه و کتابدار تصمیم گرفته ام یادداشت کوتاهی به انگلیسی بنویسم فعلاً سه عبارت اصلی که شالوده  این یادداشت است به قرار زیر است:

 - The book is a necessity for human life.

- The Library must be run by librarians.

- Librarians are a necessity, not a luxury.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢٥


ویکی پدیا: اعتبارسنجی و مشکلات فرا روی

استاد بزرگوار پروفسور شکرخواه، در مورد ویکی پدیا یادداشتی نوشته بودند که مرا بر آن داشت تا در مورد ویکی پدیا خطی بنویسم. ویکی پدیا دانشنامه ای است بین المللی که توسط نویسندگان ناشناس از سراسر دنیا گردآوری می شود. این روزها نقاط ضعف ویکی پدیا به یکی از بحث های اساسی گروه بحث انجمن پژوهشگران اینترنت تبدیل شده است. برخی از اساتید دانشگاهی آمریکا و استرالیا نسبت به استناد کردن به مقاله های ویکی پدیا توسط دانشجویان اعتراض نمودند. برخی دیگر، ناشناس بودن نویسنده هر مدخل را یک ضعف می دانند و مسأله تحریف حقایق و نقض قوانین حق مؤلف نیز نقاط ضعف دیگر آن هستند.

اما یکی از مسائلی که توسط هیچ یک از نقادان مطرح نشد، این است که بسیاری از سازمان ها و افراد از درون مدخل های ویکی پدیا به وبگاه های خود پیوند زده تا رتبه وبگاه آنها بالا رود. نقض قوانین حق مؤلف توسط برخی از نویسندگان ویکی پدیا و توسط برخی از وبنگاران نیز بر کسی پوشیده نیست. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۳ در بخش پارسی  آن مدخل "علم کتابداری و اطلاعات" را بی محتوا یافتم و تصمیم گرفتم آن را ویرایش نمایم. امروزه برخی از وبنگاران محتوای آن را کپی کرده و در وبنوشت های خود می  گذارند بدون اینکه استناد نمایند  که از کجا این مطالب را گرفته اند.  

چگونه با ویکی پدیا آشنا شدم؟ در سال ۲۰۰۳ بدنبال اعتراض های ایرانیان خارج کشور به تفییر نام خلیج فارس به خلیج ...، روزی از روزها در گوگل جستجو می کردم و متوجه شدم که قریب به هزار مدخل توسط کشورهای تازی ساخته شده است و به جای خلیج پارس از کلمه خلیج ... استفاده نموده اند. روزی تصمیم گرفتم که آنها را اصلاح کنم ولی این همه مدخل را من یک روزه نمی توانم اصلاح کنم و آب رفته را به جوی بر گردانم. بنابراین تصمیم گرفتم که نخست به عضویت ویکی پدیا درآیم تا بتوانم این مدخل ها را اصلاح کنم و از آن پس ماهی یکبار برای سرگرمی در ویکی پدیا جستجو می کنم و هر مدخل انگلیسی که در آن خلیج ... باشد را به خلیج پارس تغییر می دهم و امروز در کارنامه ام بیش از هزار مدخل ساخته و ویرایش کرده دارم. خواننده عزیز خرده نگیرید اگر حس ایراندوستیم گل کرده است. خوب حالا اعتبارسنجی ویکی پدیا با شما.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱٢:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢٥


زبان نشانه گذاری فرامتن و اهمیت اطلاعات موجود در HEAD

بر اساس استانداردهای کنسرسیوم وب هر صفحه وب باید سه عنصر اساسی را در بر داشته باشد:

الف. یک خط در مورد نسخه(HTML)

ب. سرصفحه یا سرعنوان (HEAD)

ج. متن (BODY).

سرعنوان اهمیت زیادی در نمایه سازی، ذخیره سازی، رتبه بندی و بازیابی اطلاعات در محیط وب دارد. همچنین اهمیت ویژه ای برای موتورهای کاوش دارد. در قسمت سرعنوان، اَبَرداده یا به عبارتی دیگر، اطلاعاتی در مورد مدرک، از جمله اَبَر-برچسب عنوان، اَبَر-برچسب کلیدواژه ها، توصیفگر، زبان، محل انتشار و غیره آورده می شود. پیشنهاد می شود در تمامی صفحه های وبگاه خود در بخش سرعنوان از مثال زیر استفاده شود تا  صفحه های وبگاه شما بهتر نمایه سازی شود و حضور ایران در محیط وب بالا رود. سعی شود در برخی از صفحه های وبگاه خود از واژه "Persian Gulf" استفاده نمایید تا برای حفظ نام خلیج فارس میزان تکرار این نام در وب بالا رود، زیرا تازیان سالهاست که بیکار ننشسته اند (روی پیوند خلیج فارس کلیک شود تا بهتر متوجه شوید). در مورد تغییر نام خلیج فارس توسط تازیان و سایر کشورها در محیط وب و تحریف نام های تاریخی، بر اساس پژوهشی که در طی دو سال گذشته انجام داده ام در یادداشت های آینده توضیح خواهم داد. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد اَبَر-برچسب و اَبَرداده به مقاله هایی که توسط داریوش علیمحمدی و مهدی صفری نوشته شده است مراجعه شود.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۳:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢٤


HTML, Head Element

 

<head>

<title> Title of Each Web Page</title>

<meta name="keywords" content="Library Science, Information Studies, Librarianship, Library and Information Science, LIS, IR, Iran, Persia, Persian Gulf" /> 

<meta name="description" content="Describe your page, you can use keywords, Library  Science, Information Studies, Librarianship, Library and Information Science, LIS, IR, Iran, Persia, Persian Gulf" />

<meta name="VW96.objecttype" content="Document" />

<meta name="ROBOTS" content="ALL" />

<meta name="dc.title" content="Title of Each Web Page" />

<meta name="dc.creator" content="Your Name" />

<meta name="dc.subject" content="Library Science, Information Studies, Librarianship, Library and Information Science, LIS, IR, Iran, Persia, Persian" />

<meta name="dc.description" content="Library Science, Information Studies, Librarianship, Library and Information Science, LIS, IR, Iran, Persia, Persian" />

<meta name="dc.publisher" content="Your Name" />

<meta name="dc.coverage.placename" content="global" />

<meta name="dc.subject.keywords" content=" Library Science, Information Studies, Librarianship, Library and Information Science, LIS, IR, Iran, Persia, Persian" />

<meta name="dc.type" content="text" />

<meta name="dc.format" content="text/html" />

<meta name="dc.language" content="en" />

<meta name="dc.coverage.placename" content="Iran" />

</head>

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۳:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢٤


انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال

ببین چه می گوید، نبین کی می گوید. سخن و اندیشه دیگران شایسته تحسین و احترام است. می توان اندیشه را نقد و بررسی کرد اما نه اندیشمند را. می توان نگاه کرد که یک اندیشمند چه می گوید و آن گفته را نقد و بررسی کرد. ولی متأسفانه خوانندگان هر اندیشه را با پیش فرض های ذهنی که از اندیشمند آن دارند، می فهمند و بدان اعتنا می کنند. اما باید ظرفیت ها را برای شنیدن سخن سایر اندیشمندان بالا برد و شکیبا بود.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۸:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢۱


بررسی عنوان صفحه های وب: کتابخانه ملی ایران

عنوان صفحه های وب اهمیت زیادی در بازیابی اطلاعات دارند. جستجوی ساده ای در گوگل نشان می دهد که کتابخانه ملی ایران (site:nlai.ir) ۲۰۶ صفحه وب منتشر کرده است!!! نگاهی به صفحه های وب نمایه سازی شده از کتابخانه ملی در گوگل نشان می دهد که پنجاه درصد صفحه های کتابخانه ملی دارای عنوان "اخبار" هستند. در صورتی که این کلمه هیچ بار معنایی ندارد و هیچ جستجوگری با کلمه "اخبار" در کتابخانه ملی کاوش نمی کند.

کاش وبگاه های ایرانی از تکرار یک کلمه به جای عنوان همه صفحه های وب دست بردارند تا موتورهای کاوش، وبگاه های ایرانی را بهتر  نمایه سازی کنند. کاش به جای انتخاب این گونه کلمه های بی محتوا به جای عنوان صفحه های وب، عنوانی مبتنی بر محتوای خود مدرک را برگزینند.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٥:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱٤


پنج قانون کتابداری رانگاناتان

دکتر سریواتسان (Srivathsan)مقاله ای با عنوان "پنج قانون علوم اطلاع رسانی به عنوان اساسی برای ..." در یادنامه ای که برای گرامیداشت پروفسور نیلمگان (Neelamegham)، نخستین شاگرد رانگاناتان که اکنون 80 سال سن دارد، منتشر کرده است که ارزش خواندن دارد.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۳:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱٤


ایران: حضور در وب، نزول از رتبه سوم به چهارم در بین کشورهای خاورمیانه

حضور یک کشور در محیط وب از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی  اهمیت زیادی دارد. علی رغم این که در طول سال های گذشته ایران بعد از اسرائیل و ترکیه در مقام سوم خاورمیانه قرار داشت. اما متاسفانه به خاطر عدم فعالیت وبگاه های ایرانی در حوزه ایران (ir) و فعال شدن عرب ها عربستان از ایران جلو زد. با یک دستور ساده در موتورهای کاوش می توان حوزه سطح بالای کشورها را با هم مقایسه کرد. دستور site:ir امکان جستجو در گوگل و یاهو را فراهم می نماید. البته نتایج جستجو در گوگل و یاهو با هم کاملا متفاوت هستند و یاهو به یک رقیب اصلی گوگل تبدیل شده است.   ایران به رتبه چهارم حضور در محیط وب در بین کشورهای خاورمیانه نزول کرد.

 

خاورمیانه

گوگل

یاهو

اسرائیل    (il)

17,600,000

29,000,000

ترکیه       (tr)

9,550,000

29,500,000

عربستان (sa)

2,730,000

3,530,000

ایران       (ir)

2,560,000

3,250,000

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۳:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱۳


موتورهای کاوش: چالش ها با تغییر نام دامنه و تغییر نام وبگاه یا نام فایل

مشکلی که در حوزه وبگاه های ایرانی (ir) وجود دارد، این است که مدیران وبگاه های ایرانی هر وقت که دوست داشتند نام دامنه (حوزه)، نام وبگاه (سایت) و نام فایل های خود را عوض می کنند، بدون این که به اهمیت تغییر نام دامنه و تغییر نام وبگاه توسط موتورهای کاوش توجهی داشته باشند. وقتی که یک وبگاه تغییر نام می دهد و وبگاه قبلی حذف می شود، تمامی پیوندهای پیشین خود را از دست داده و پیوندهای دریافتی (داده شده) به ارجاع کور (پیوند کور) تبدیل می شوند. همچنین ترافیک پیشین خود را از دست داده و کاربران هم از آن ناراضی خواهند شد. پس بهتر است در انتخاب نام برای نام حوزه، نام وبگاه و نام فایل ها توجه کافی شود.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۸:٥۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱٠


 

پايگاه اطلاعاتی امرالد

دسترسی به متن کامل مقاله های پايگاه امرالد امکان پذير است. فرصت را غنيمت شمرده و استفاده نماييد فهرست مجله ها تمام متن را نگاه کنيد و مجله های حوزه کتابداری را می توانيد مطالعه و استفاده کنيد. به خاطر مشکلات سيستمی نتوانستند از هفته پيش سيستم را اصلاح نمايند.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۸:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱٠


کتابخانه ملی هر کشور نماد دانش و فرهنگ آن کشور است!

دنیای امروز، دنیای رقابت اطلاعاتی است، دنیای وب است و اینترنت. اگر کشوری نتواند اقتدار و عظمت خود را در عرصه وب نشان دهد، آن کشور از دیگران عقب مانده است. یک دانشجوی ایرانی در حال انجام یک پژوهش وب سنجی در مورد کتابخانه های ملی است. وی پرسشی بیان کرده بود که برای پاسخ دادن به آن لازم شد تا در گوگل یک جستجوی ساده انجام دهم تا ببینم که کتابخانه های ملی ایران، آمریکا، عربستان و چند کشور دیگر به عنوان نمونه چند صفحه وب منتشر کرده اند و میزان حضور آنها در وب چگونه است. یک جستجوی ساده در گوگل وضعیت را به خوبی نشان می دهد (23 اکتبر 2005).  تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل! ! !

 

تعداد صفحه

دستور جستجو

نام کشور

20500000

site:loc.gov

آمریکا

2720000

site:bnf.fr

فرانسه

1160000

site:bl.uk

انگلستان

221

site:nlai.ir

ایران

168

site:kfnl.gov.sa

عربستان

 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی