وظیفه کتابداران

کتابداران به مردم نمی­گویند که به چه بیاندیشید. آنها از طریق کتاب­ها، حقایق و اندیشه­هایی که اساس و شالوده تفکر (در واقع غذاي فکر) را تشکیل می­دهند، به خوانندگان ارائه می­دهند.

"Librarians do not tell people what to think. They do give their readers, in books, the facts and ideas which are the food of thought." ALA 

اين متن را زماني که دانشجوي سال دوم کارشناسي بودم در کتابي خواندم و همان زمان ترجمه کرده بودم. اما چند روز پيش گفتم بد نيست روي وبنوشت باشد. 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٥:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢۸


کاربرد قوانین رانگاناتان در وب

علیرضا نوروزی

مترجمان: فاطمه عموحسینی و طاهره عظیمی نیا

چکیده

این مقاله به تحلیل وب جهانگستر می‌پردازد و پرسش مهمی را مطرح می‌کند: آیا وب در وقت کاربران صرفه­جویی می­کند؟ این پرسش در چارچوب «پنج قانون وب» تحلیل شده. معنای این قوانین چیست؟ این قوانین، اصولی بنیادی هستند که درکی عمیق و اساسی از وب جهانگستر ارائه می‌کنند. در نخستین نگاه این قوانین ساده به نظر می­رسند، اما در حقیقت، نگرشی ساده و شفاف از آن چیزی که وب باید باشد را بیان می­کنند. علاوه­براین، نگارنده قصد دارد کاربرد پنج قانون کتابداری رانگاناتان را برای وب بیان نماید.

کلید‌واژه‌ها: وب جهانگستر، قوانین رانگاناتان، پنج قانون علم کتابداری، پنج قانون وب

 

پنج قانون وب

«پنج قانون وب» از «پنج قانون رانگاناتان» که هسته تمام اقدامات او بود الهام گرفته است. این قوانین بنیان وب را تشکیل می­دهند و حداقل مقتضیات وب را تعیین می­کنند. با آن‌که این قوانین در نخستین نگاه ساده به نظر می­رسند، اما به طرز شایسته­ای باورهای جامعه وب را خلاصه می‌کنند. اگرچه این قوانین به سادگی بیان شده­اند، با این حال عمیق و قابل انعطاف هستند. این قوانین عبارت‌اند از:

١. منابع وب برای استفاده هستند.

٢. هر کاربری منبع وب خودش.

٣. هر منبع وبی کاربر خودش.

۴. در وقت کاربران صرفه­جویی کنید.

۵. وب ارگانیسمی زنده و پویا است.

منبع

نوروزی، علیرضا (1385). کاربرد قوانین رانگاناتان در وب. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، دوره 22 شماره 1و2 (پاییز و زمستان)، ص. 131-148.

 

Noruzi, Alireza (2004). Application of Ranganathan's Laws to the Web. Webology, 1(2). http://www.webology.org/2004/v1n2/a8.html 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱٠:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/۱۱


کتابخانه 2: خدمات کتابخانه ای مبتنی بر وب 2

علیرضا نوروزی

دانشگاه تهران، گروه علوم کتابداری و اطلاع­رسانی، عضو هیأت علمی، دکترا

چکیده

این مقاله به بررسی تاریخچه وب 2 (Web 2.0) و خدمات ارائه شده در محیط وب 2 و همچنین امکان استفاده از این خدمات در کتابخانه­ها می­پردازد. این پژوهش پیشنهاد می­کند که کتابخانه­ها با به­کارگیری خدمات وب 2 به سوی نسل نوین کتابخانه­ها موسوم به کتابخانه 2 (Library 2.0) پیش رفته و کاربران را در امور کتابخانه (مانند: انتخاب کتاب، سازماندهی و ذخیره اطلاعات) و به­ویژه در فرایند سازماندهی دانش مبتنی بر وب مشارکت دهند. در واقع، هدف کتابخانه 2 فراهم آوردن امکان همکاری و اشتراک تجربه میان کتابداران و کاربران با استفاده از فناوری­های وب 2 است که در نهایت موجب بهبود خدمات کتابخانه ای می­شود.  

کلیدواژه­ها: وب 2، کتابخانه 2، اینترنت، وب، نرم­افزارهای اجتماعی، همکاری  

منبع

    نوروزي، عليرضا (1386). کتابخانه 2: خدمات کتابخانه­ای مبتنی بر وب 2. علوم و فناوري اطلاعات، در دست داوري.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۸:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۸/۸


رده بندی مردمی (فوکسونومی): سازماندهی دانش بر اساس خرد جمعی

علیرضا نوروزی

دانشگاه تهران، گروه علوم کتابداری و اطلاع­رسانی، دکترا

علی منصوری

کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع­رسانی، کتابخانه دانشکده حقوق، دانشگاه شیراز

سیدمهدی حسینی

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع­رسانی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی مانند اینترنت و وب، از یک سو، روش­ها و نظام­های سازماندهی اطلاعات مطرح شده در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی را دستخوش تغییر و چالش کرده­اند و از سوی دیگر باعث ظهور نظام­های رده­بندی نوینی گشته­اند. یکی از نظام­های رده­بندی نوین که توسط کاربران (مردم) اینترنت به کار گرفته می­شود، نظام رده­بندی مردمی است. رده­بندی مردمی تنظیم منابع وب بر اساس درجه شباهت موضوعی آنها از نگاه مردم (کاربران) است. این مقاله ضمن معرفی رده­بندی مردمی، آن را با نظام­های رده­بندی کتابخانه­ای مقایسه کرده، مزایا و ایرادهای استفاده از آن را در سازماندهی منابع اطلاعاتی و اشتراک دانش در محیط وب بر می­شمارد.

کلیدواژه­ها

رده­بندی مردمی، برچسب­گذاری مردمی، فهرست­نویسی منابع اینترنتی، فوکسونومی، سازماندهی وب

 

منبع

نوروزی، علیرضا، منصوری، علی و حسینی، سیدمهدی (1386). رده­بندی مردمی (فوکسونومی): سازماندهی دانش بر اساس خرد جمعی. اطلاع­شناسي، پاييز.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٢:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٥


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی