مدیریت دانش و کتابداری: گفتگویی با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

در گفت‌وگو با دکتر نوروزی بررسی شد

 نقش مدیریت دانش در عرصه کتابداری

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: امروزه مدیریت دانش، در عرصه کتابداری نیز مطرح است و به گردآوری، ذخیره و انتشار دانش می‌انجامد./

دکتر علیرضا نوروزی، در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به تعریف «مدیریت دانش» پرداخت و اظهار داشت: این مقوله، فرایند سازمان‌یافته‌ای است که با انتخاب،‌گردآوری و پردازش داده‌ها، اطلاعات را به وجود می‌آورد و با تجزیه و تحلیل داده‌های اطلاعاتی به تولید دانش می‌انجامد. مدیریت دانش با تکیه بر علم و خرد گروهی و سازمانی، قدرت تفکر و تصمیم‌گیری را بالا می‌برد.

این فارغ‌التحصیل رشته اطلاعات و ارتباطات از  دانشگاه «پاول سزن» فرانسه تاکید کرد: بر خلاف اعتقاد بسیاری که می‌گویند مدیریت دانش در کتابداری کاربرد ندارد، با اندکی تامل در می‌یابیم که این مقوله ماهیت چند رشته‌ای دارد و در روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ‌آموزش و پرورش، مدیریت، مهندسی دانش و نیز کتابداری و اطلاع‌رسانی که با سازماندهی دانش سروکار دارند، نقش ایفا می‌کند.

دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: استخراج دانش از ذهن افراد متخصص و گردآوری آن در قالب مکتوب، جذب و انتشار دانش سازمانی، دریافت دانش از اذهان و اسناد مکتوب برای استفاده مدیران و برنامه‌ریزان، جلوگیری از تجربه‌های تکراری، بالا بردن بهره‌وری، افزایش کیفیت محصولات و خدمات و در نهایت ارتقای ریسک‌پذیری سازمان و پایدار ماندن آن، اهداف اصلی مدیریت دانش اند. دنباله مطلب در آدرس:

http://www.ibna.ir/vdccexqi.2bqs08laa2.html

http://www.ibna.ir/prtcexqi.2bqs08laa2.html

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۳/۱٩


برنامه آموزش کتابداری ایران بایستی اصلاح شود

در گفت‌وگو با دکتر نوروزی بررسی شد

برنامه آموزش کتابداری ایران بایستی اصلاح شود

عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران، تاکید کرد: انعطاف‌پذیر نبودن برنامه آموزشی و محتوای درس‌های کتابداری، مانعی در کارآمدی آن محسوب می‌شود.

دکتر علیرضا نوروزی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار داشت: در نظام آموزشی کشورهای غربی، مدیر گروه و استادان می‌توانند برای حذف یا اضافه شدن یک واحد درسی تصمیم گیری کنند. این امر در مقایسه با شیوه آموزش کتابداری ایران برای آنها مزیت محسوب می‌شود.

فارغ‌التحصیل دانشگاه پاول سزن، در مقایسه شیوه نظام آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با کشور فرانسه گفت: شیوه تدریس کتابداری در دانشگاه‌های ما ضعف‌هایی دارد که آشنایی و تعامل با دانشکده‌های کشورهای پیشرفته در رفع آنها موثر است. در فرانسه، شرح درس‌ها با توجه به نیاز بازار و جامعه و بر اساس پارادایم‌های علمی روزآمد می‌شوند. دوره کارشناسی کتابداری در فرانسه، سه سال و در کارشناسی ارشد دو سال است.

عضو کمیسیون علم سنجی دانشگاه تهران، استفاده از استادان و متخصصان در تدریس ماهانه و فصلی و توجه به تدریس تیمی یک درس از سوی استادان مختلف را از ویژگی‌های خوب آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌های فرانسه دانست و افزود: توجه به حل تمرین گروهی و خرد جمعی در گروه و استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی خصوصا اینترنت در آموزش و پژوهش دیگر مزیت های این نظامند. از سوی دیگر، کارورزی‌های دانشجویی اغلب به صورت پرداختی است و باید دست کم 30 درصد حقوق کارمند به دانشجو داده شود.

دنباله مطلب در آدرس: http://www.ibna.ir/vdcb8gb5.rhb8wpiuur.html

http://www.ibna.ir/prtb8gb5.rhb8wpiuur.html

 

ویژگی­های نظام آموزش کتابداری فرانسه

انعطاف­پذیری دروس و محتوای آن­ها (شرح درس)

انعطاف­پذیری برنامه آموزشی / مدیر گروه و اساتید می­توانند تصمیم بگیرند که یک درسی حذف یا اضافه شود.

روزآمد شدن شرح دروس با توجه به نیاز بازار و جامعه و بر اساس تغییر پارادایم­های علمی

استفاده از اساتید و متخصصان در تدریس و سخنرانی ماهانه  و فصلی

توجه به تدریس تیمی توسط اساتید مختلف

توجه به حل تمرین گروهی و انجام کارهای علمی گروهی و تقویت روحیه همکاری گروهی

روحیه همکاری گروهی و استفاده از خرد جمعی در گروه (دو مغز بهتر از یک مغز تصمیم می­گیرند.)

استفاده از فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی به­ویژه اینترنت در آموزش و پژوهش و برای ارسال تمرین و تکلیف

استفاده از سالن­های مجهز به اینترنت پرسرعت و رایانه

کاروزی­های دانشجویی اغلب به صورت پرداختی است و باید حداقل 30 درصد حداقل حقوق کارمند به دانشجو داده شود. بنابراین کاروزی رایگان و برای وقت پُرکنی نیست.

 تمامی امکانات و تسهیلات آموزشی و پژوهشی در اختیار دانشجو قرار داده می­شود، حتی کاغذ، پاکت نامه، وسایل صحافی، فتوکپی، فتوکپی پایان­نامه و غیره.

 احساس رفاقت و جو صمیمی میان اساتید و میان اساتید و دانشجویان و میان دانشجویان. برای نمونه، یک استاد تمام به راحتی قبول می­کند که ضامن دانشجو برای اجاره خانه شود.

انرژی مثبت و تشویق دانشجو به ادامه کار و پژوهش.

 

دوره های آموزش کتابداری

دوره لیسانس = 3 سال

دوره کارشناسی ارشد سال اول (M1) = 1 سال عمومی

دوره کارشناسی ارشد سال اول (M2R) = 1 سال مخصوص دانشجویانی که می­خواهند به دوره دکترا بروند و قصد ادامه تحصیل دارند.

دوره کارشناسی ارشد سال دوم (M2P) = 1 سال مخصوص دانشجویانی که می­خواهند در یک شرکت یا سامانی کار کنند و حرفه ای محسوب می­شود.

دوره دکترا = 3 سال

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۳/۱٩


دلایل عدم موفقیت کنفرانسها، همایشها و جلسات کتابداری و اطلاع رسانی ایران

هنگام حضور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­های انجمن­های کتابداری و اطلاع­رسانی ایران، صندلی­های خالی سالن محل همایش نشانگر آن است که کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع­رسانی ایران حضور ناچیزی دارند. در مواردی هم سالن­ها مملو از جمعیت است، جمعیت حاضر دانشجویان مشتاقی هستند که تشنه علم و دانش هستند. اما به راستی دلایل عدم شرکت یا به عبارتی عدم مشارکت و همکاری کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع­رسانی در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­های انجمن­های کتابداری و اطلاع­رسانی در ایران چیست؟

به نظر می­رسد که دلایل زیر جزو مهم­ترین دلایل باشند:

1. دور بودن محل برگزاری جلسات و همایش­ها از دانشگاه­ها و گروه­های کتابداری

2. عدم حضور اساتید و متخصصان کتابداری و اطلاع­رسانی در دولت و ساختار حکومتی به منظور گرفتن حمایت­های مالی/مادی و فرهنگی/اجتماعی برای کتابخانه­ها از دولت و سران حکومتی و دست اندرکاران امور فرهنگی و اجتماعی و حکومتی

3. مرکز محور بودن و پایتخت محور بودن جلسات و همایش­ها

4. جدید و یا کاربردی/عملی نبودن همایش­ها، جلسه­ها و پیشنهادها

5. عدم حضور اساتید در جلسات که این عدم حضور روی دانشجویان نیز تاثیر منفی می­گذارد. وقتی که اساتید مشارکت و همکاری ندارند چه انتظاری از دانشجویان می­رود؟

6. برخی از اساتید علیه انجمن­ها، تشکل­ها و همایش­ها سنگ­اندازی و به اصطلاح سمپاشی می­کنند.

7. عدم حضور مدیران گروه­های کتابداری و اطلاع­رسانی در جلسات و همایش­ها

8. عدم حضور کتابداران کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی در جلسات و همایش­ها یا به اصطلاح احساس عدم نیاز به شرکت در همایش­ها و جلسات

9. عدم حضور رؤسا و مدیران مراکز اطلاع­رسانی (مانند: رئیس پژوهشگاه اطلاعات و مرکز مدارک علمی ایران) در جلسات و همایش­ها و کنفرانس­ها

10. عدم حضور رییس هیأت امنای کتابخانه­های عمومی کشور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­ها، به طوری که ایشان حتی در همایش کتابخانه­های عمومی کشور هم شرکت نکردند، در حالی که "کتابخانه های عمومی" یکی از مهم­ترین نهادهایی است که می­تواند دانشجویان کتابداری را به استخدام خود در آورد. به نظر می رسد که تشکیل انجمن کتابخانه های عمومی ایران نیز الزامی است.

11. عدم حضور مسؤول کتابخانه­های آموزشگاهی کشور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­ها، و عدم توجه کتابداران و انجمن­های کتابداری به کتابخانه­های آموزشگاهی؛ در حالی که "کتابخانه های آموزشگاهی" یکی از مهم­ترین نهادهایی تأثیرگذار در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هستند و دانشجویان کتابداری می­توانند در کتابخانه­های آموزشگاهی و مدارش استخدام شوند. پس تشکیل انجمن کتابخانه های آموزشگاهی ایران نیز ضروری است.

دانشجویی-محور بودن همایش­ها و کنفرانس­ها بدین معنی که متخصصان حضور ندارند و در نتیجه دانشجویان مشتاق، سخت­کوش و علاقه مند نظرات، پژوهش­ها و انتقادات خود را مطرح می­کنند ولی هیچ­کس پاسخ­گو نیست و هیچ کس به نتایج پژوهش­ها توجه نمی­کند.

 

 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۳/٢


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی