بازآفرینی اطلاعات یا بازآفرینی دانش

منظور از بازآفرینی اطلاعات، استفاده کردن یا الهام گرفتن از اصول، مضامین و مفاهیم یک حوزه علمی در حوزه علمی دیگر است. به عنوان مثال، استفاده از مفاهیم آلودگی محیط زیست در حوزه اطلاعات و ایجاد مفهوم  آلودگي اطلاعات. در روشنگری این سخن می­توان گفت که بازآفرینی اطلاعات نه تنها در حوزه­های علمی مفید است و از اتلاف وقت و انرژی پژوهشگران جلوگیری می کند، بلکه در حوزه هنر، موسیقی، ادبیات، داستان­نویسی کودکان و اساطیر نیز استفاده و موجب خلاقیت می­شود و در اغلب موارد سودمند است.

آنچه که در بازآفرینی اطلاعات، داستان، نقاشی، موسیقی و غیره مهم می­باشد این است که عناصر اساسی که بازآفریده می شوند به درستی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند و درست تعریف شوند. در فرهنگ لغات انگلیسی معادلی برای این اصطلاح یافته نشد، شاید بتوان از واژه (Information recreation) استفاده کرد. قابل ذکر است که گاهی اوقات نمی­توان قوانین و عناصر حوزه علمی نخست را در حوزه علمی دوم به راحتی به کار گرفت.

مثال نخست: به یاد دارم ۹ سال پیش به دنبال ارائه فرمولی برای بهره­وری اطلاعات بودم. چندین­بار به دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تهران رفتم  و به مطالعه کتابهای مدیریت و اقتصاد پرداختم تا شاید بتوان بر اساس اصول بهره­وری که در مدیریت مطرح است یک تعریفی برای بهره­وری اطلاعات ارائه داد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که امکان ندارد که بهره­وری اطلاعات را با فرمول و عدد و به صورت کمّی سنجید. چگونه می توان متوجه شد که یک خواننده چقدر از مطالعه اطلاعات موجود در یک کتاب یا مقاله بهره برده است. بنابراین یادداشت­ها را به امان خدا رها کردم و روزی دیگر برای به کارگیری اصول  آلودگي محیط زیست و قوانین ترمودینامیک راهی دانشکده علوم شدم و ساعت­ها با این قوانین کلنجار رفتم تا ببینم چگونه می­توان این قوانین را در حوزه اطلاع رسانی به کار گرفت.

مثال دوم: در حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات از ایده نمایه­سازی استنادی استفاده می شود و منشاء ایده نمایه­سازی صفحه­های وب مبتنی بر پیوندها و رتبه­بندی صفحه های وب بر اساس میزان پیوندهای دریافتی از سایر وبگاه­ها شده است که تا حدودی موفق بوده است و انقلابی عظیم در موتورهای کاوش ایجاد کرده است. موتورها بر اساس پیوندها (با بازآفرینی اطلاعات مربوط به کتابسنجی و استناد در نمایه­های استنای) صفحه های وب را به راحتی نمایه سازی می کنند.

مثال سوم: اگر یک نت موسیقی از زبانی به زبان دیگر انتقال داده شود باید شنونده موسیقی بازآفریده شده بتواند با شنیدن آن متوجه شود که این موسیقی از فلان آهنگ الهام گرفته است در غیر اینصورت دچار نوعی چالش ذهنی می شود و موسقی بازآفریده شده را نمی پسندد. در حوزه علمی نیز همین طور است بازآفرینی یک اندیشه نو تنها آنگاه ممکن است که آن اندیشه به درستی بازسازی و بازآفرینی شده باشد. در غیر این صورت جامعه به راحتی واژه­ها و مفاهیم بازآفرینی شده را نمی­پذیرد.

     اين يادداشت حاشيه ای است بر مقاله يوسف عابدی در مورد "تفکر استعاری در کتابداری و اطلاع رسانی" البته با ذکر تجربه های شخصی و با بيانی ديگر.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱٢/٧


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی