رفتار اطلاع یابی جستجوگران ایرانی به روایت Google Trends

مقدمه: گوگل ابزاری به نام Google Trends (گرایش­های گوگل) راه­اندازی کرده است که واژه­های جستجو شده توسط کشورها، شهرها و زبان­های  مختلف و گرایش جستجوی کاربران را نشان می­دهد. گرایش­های گوگل این قابلیت را به كاربران می‌دهد كه بفهمند كلیدواژه ویژه­ای در چه کشوری بیشترین جستجو در گوگل را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال، اگر فردی بخواهد بداند که جستجوگران کدام کشورها برای جستجوی منابعی در مورد قالی از واژه فرانسوی آن (Tapis) و کدام کشورها از واژه انگلیسی آن (Carpet) استفاده نموده­اند به­راحتی می­توان در این ابزار جدید گوگل ده کشور برتر را تشخیص داد. این ابزار می­تواند به مدیران وبگاه­ها کمک کند که واژه­های معادل را هم در ابرداده­ها و برچسب­های (عنوان، کلیدواژه و توصیفگر) در وبگاه خود به کار گیرند.

    به عنوان یک کتابدار شاید بخواهید بدانید که کدام کشورها بیشتر واژه­های انگلیسی کتاب (Book)، کتاب الکترونیکی (E-book)، کتابخانه (Library)، کتابخانه رقومی (Digital Library)، کتابدار (Librarian)، مقاله (Article  یا Paper)، و ... را به منظور جستجو به کار برده­اند و آیا ایران جزو ده کشور برتر هست یا نه؟  

   جالب است که با واژه مقاله (Article )، وبنوشت (Weblog)، کتاب الکترونیکی (E-book)، علوم کتابداری و اطلاع­رسانی (Library Information Science)، علم اطلاعات (Information Science)، کتابخانه رقومی (Digital Library)، مهندسی (Engineering) ایران به ترتیب رتبه دوم، دوم، چهارم، چهارم، پنجم و پنجم را کسب کرده است. این نشان می­دهد که ایرانی­ها از گوگل برای دسترسی به مقاله­های علمی، کتاب الکترونیکی و مسائل علمی مربوط به مهندسی استفاده می­کنند و جای خوشحالی دارد.  

پرسش اساسی: جایگاه کاربران مسلمان در جستجوی واژه­های مذهبی کجاست؟ در جستجوی کلمه های مانند: خدا (Allah)، خدا (God)، دین (Religion)، اسلام (Islam)، مسجد (Mosque)، ایران جایگاهی در بین ده کشور برتر ندارد.

   اینترنت در زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایرانی چه جایگاهی دارد؟ این پرسشی است که جامعه­شناسان و روانشناسان باید درباره آن به تحقیق بپردازند. در یادداشتی که یکی از دوستان ارسال کرده بود. نشان می­داد که برخی از کشورهای مسلمان و بخصوص ایران جزو پنج کشور برتر در جستجوی منابعی که مبتذل نامیده می شوند قرار دارند که این یک مساله جامعه­شناختی قابل تامل است. به عنوان مثال (Girl، Sex) واژه­های هستند که ایران مقام خوبی در جستجوی آنها دارد اما واژه­های دیگری هستند که ایران مقام نخست را کسب کرده است. براي کسب آگاهی از گرایش­های جستجوی کاربران ایرانی می­توان واژه­هایی مانند این، اين و اين را ملاحظه کرد! البته اثر فيلترينگ را نبايد از نظر دور داشت. ترفندهای کابران براي عبور از فيلتر در ايران، عربستان  و امارات متحده عربی در جستجوی این و اين کاملاً مشخص است.

بحث: تفسير این بحث با خوانندگان است. اما قابل توجه است که تعداد کاربران ايرانی به مراتب از بسياري کشورهاي جهان کمتر هستند. بنابراین برای قرار گرفتن در چنین رتبه­ای باید در نظر داشت که هر کاربر ایرانی بارها و بارها به جستجوی این واژه­ها می­پردازد.

 نتیجه­گیری: اگرچه جستجوی یك كلمه خاص، نمی‌تواند بیانگر رفتار اطلاع­یابی كاربران یك حوزه جغرافیای خاص باشد و تحلیل چنین مسأله‌ای نیازمند دسترسی به داده‌های فراوانی است، اما تردیدی نیست كه حجم استفاده‌ غیر­علمی از اینترنت در اكثر كشورها و به­ویژه ایران درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایتنا (اخبار فناوری اطلاعات). پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۳:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٥/٢٦


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی