نقش تبلیغ در اشاعه یک موضوع، ایده یا یک حوزه موضوعی

نقش آگاهی­رسانی جاری، تبلیغ و آگهی­های تبلیغاتی بر کسی پوشیده نیست. اهمیت انتشار افکار و اندیشه­های متخصصان یک حوزه موضوعی خاص در قالب مجله، روزنامه، کتاب، مقاله، وبنوشت یا وبگاه واضح و مشخص است. با توجه به این­که حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی ایران فاقد یک خبرگزاری تخصصی یا روزنامه است و وبگاه انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی ایران و وبگاه انجمن علمی کتابداری و اطلاع­رسانی پزشگی ایران نیز در سطح ملی و بین­المللی چندان فعال و روزآمد نیستند. در نتیجه، خبرگزاری ایتنا (اخبار فناوری اطلاعات) محمل خوبی برای انتشار اندیشه­ها و اخبار نوین در حوزه کتابداری است. به همین دلیل نگارنده  بر آن  است که هر از گاهی برخی از یادداشت­های وبنوشت کتابدار پارسی را که ارزش اشاعه در سطح کلان در جامعه داشته باشند را در این خبرگزاری منتشر نماید. به عنوان نمونه:

 - رفتار اطلاع­یابی جست­وجوگران ایرانی به روایت Google Trends . خبرگزاری ایتنا (اخبار فناوری اطلاعات). پنج­شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵.

- بررسي ميزان حضور خبرگزاري‌هاي ايراني در وب. خبرگزاری ایتنا (اخبار فناوری اطلاعات). پنج­شنبه ۱ دی­ماه ۸۴.  

دکتر فتاحی در مورد اهمیت انتشار مقاله در روزنامه­ها و هفته­نامه­های عمومی می گوید: "اين روزها مقاله­های بسياری را در روزنامه­ها و هفته­نامه­های عمومی مشاهده مي­كنيم كه درباره فناوري­های نوين نوشته شده­اند كه هدف آنها آشنا كردن جامعه با اين­گونه مباحث است: اينترنت، كتابخانه­هاي الكترونيكي، كتابخانه­هاي ديجيتالی، موتورهای كاوش، گوگل پرينت، قدرت اطلاعاتی، دانش و جامعه دانايی محور، ...

    جای كتابداران در نوشتن اين­گونه مقاله­ها در مطبوعات خالی است. ما دانش و تجربه كافی در اين زمينه­ها داريم و حتی مي­توانيم جايگاه حرفه خود را در اين وضعيت مشخص كنیم. آنچه ما می­توانيم به زبان ساده به جامعه ارائه دهيم، با توجه به دانشمان، می­تواند به جامعه در فهم بهتر و ساده­تر مطالب كمك بيشتري بكند. اگر بر اين باور هستيم كه آموزش سواد اطلاعاتي كار ماست و آشنا كردن جامعه با مباحث نوين می­تواند يكي از وظايف ما باشد، بنابراين بايد در اين زمينه­ها بيشتر كار كنيم.

    پيشنهاد من آنست كه كتابداران بايد مقاله­هاي ساده در­باره مباحث نوین و حتي مباحث سنتی ارزشمند بنويسند و در روزنامه­ها و مجلات چاپ كنند. روزنامه­ها و مجلات از اين­گونه مطالب استقبال می­كنند. در ارسال مقاله، حتماً قيد كنيد كه كارشناس يا كارشناس ارشد كتابداری هستيد. به اين ترتيب، كتابخانه­ها و كتابداران مي­توانند خود را بيشتر به جامعه نزديك كنند و اعضای جامعه را به سوی خود جذب نماييند."

 

خبرگزاری­های مرتبط با کتابداری و اطلاع رسانی ایران:

    اخبار فناوری اطلاعات (ایتنا)

    خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سیتنا)

    پایگاه اطلاع­رسانی علوم ارتباطات ایران

به امید روزی که خبرگزاری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیسنا) راه­اندازی شود. قابل توجه است که سیتنا اگرچه به ظاهر مرتبط با حوزه علوم کتابداری و اطلاع­رسانی است اما تاکنون یک خبر مرتبط با کتاب و کتابخانه و کتابخوانی منتشر نکرده است. اما ایتنا بیشتر به این امر مبادرت می­ورزد. قابل ذکر است که در حال حاضر وبلاگ گروهی کتابداران ایران تقریباً همین نقش را بازی می کند اما اگر عنوان این وبنوشت اخبار کتابداری و اطلاع رسانی ایران باشد شاید بهتر خواهد بود. هر خواننده ای با یگ نگاه متوجه می شود که این یک وبلاگ گروهی است در نتیجه دو کلمه وبلاگ گروهی چندان لازم نیست که در عنوان این وبنوشت بیاید. البته من شخصاً کار همکاران کتابدار را تمجید و تشویق می نمایم.

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱٠:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٥/٢٦


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی