کتابخانه های عمومی کشور: تنگناها، توانمندیها و راهکارها

انجمن علمی-دانشجویی کتابداری دانشگاه الزهرا امسال همایشی با عنوان "کتابخانه­های عمومی کشور: تنگناها، توانمندی­ها و راهکارها" برگزار کرد که جا دارد از دانشجویان و دست­اندرکاران این همایش به خاطر انتخاب این موضوع مهم و زحماتشان سپاسگزاری کرد. کتابخانه­های عمومی یک نهاد بسیار مهم در فرهنگ­سازی، تمدن­سازی و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جوامع پیشرفته و مدرن هستند. نهضت راه­اندازی کتابخانه­های عمومی در انگلستان و آمریکا در قرن هیجدهم و نوزدهم شکل گرفت و کتابخانه­های عمومی بزرگ انگلستان اغلب در اوایل قرن نوزدهم شکل گرفتند. در قرن نوزدهم کتابخانه­های عمومی به عنوان وسیله­ای جهت با فرهنگ ساختن ملت آمریکا و رسیدن به وحدت ملی مطرح بودند و دولت­های وقت آمریکا سعی کردند از طریق گسترش کتابخانه­های عمومی علم و دانش را در آمریکا گسترش و اشاعه دهد.

در ایران کتابخانه­های عمومی مورد بی­مهری قرار گرفته­اند و طرح­های کتابخوانی مانند نمایشگاه­های کتاب هستند که هفته­ای و گذرا هستند و مردم با کتاب انس و الفت ندارد، تنها به این دلیل که دولت یک بودجه ثابت سالانه و یک برنامه­ریزی بلندمدت برای فرهنگ­سازی (کتابخوانی هم یکی از ابزارهای فرهنگ­سازی است) در نظر نمی­گیرد. به راستی جایگاه کتابخانه­های عمومی در توسعه فرهنگی، تمدن­سازی، فرهنگ­سازی و با فرهنگ کردن مردم ایران کجاست؟ نقش دولت در فرهنگ­سازی و کتابخوانی چیست؟ چرا رسانه­ها و دولت­های مختلف که در ایران به قدرت می­رسند فقط در هنگام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به تعریف و تمجید ملت بزرگ ایران می­پردازند و در بقیه فصول توجه چندانی به حل مشکلات و نیازهای آنها ندارد.ما در یک کشور اسلامی هستیم پس باید حداقل به آنچه که خدا و پیامبرش می­گویند اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم. مگر غیر از این است که خداوند می­فرمایند: "سوگند به قلم و آنچه می­نویسند." "ن والقلم وما یسطرون" مگر غیر از این است که "زکات علم نشر آن است." پس جایگاه کتابخانه­های عمومی در ترویج علم و نشر دانش در جامعه چیست؟

در کشورهای خارجی اصولاً کنفرانس­ها و همایش­ها توسط یک سازمانی برای حل یک مشکلی برگزار می­شود و آن سازمان انتظار دارد پس از انجام همایش به دستاوردهای علمی برسد و طرح­های علمی و پژوهشی خوبی برای حل مشکلاتش توسط پژوهشگران ارائه شود. اما متاسفانه در ایران به این امر توجه نمی­شود و مسؤولان امر توجهی به این همه وقت و انرژی که دست­اندرکاران (دانشجویان و اساتید و پژوهشگران) صرف برگزاری یک همایش یا کنفرانس می­کنند، ندارند. باز هم متاسفانه در نظام آموزش کتابداری ایران چندان به کتابخانه­های عمومی توجه نشده است و اگر به پیشنهاد و بر اساس نیاز هیأت امنای کتابخانه­های عمومی کشور درس "کتابخانه­های عمومی" گنجانده می­شد و یا متناسب با نیازهای کتابخانه­های عمومی تدریس می­شد، گروه­های کتابداری می­توانستند مؤثرتر باشند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور

Iran Public Libraries Foundation: IPLF

www.iplf.ir

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٢/٢٦


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی