دلایل عدم موفقیت کنفرانسها، همایشها و جلسات کتابداری و اطلاع رسانی ایران

هنگام حضور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­های انجمن­های کتابداری و اطلاع­رسانی ایران، صندلی­های خالی سالن محل همایش نشانگر آن است که کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع­رسانی ایران حضور ناچیزی دارند. در مواردی هم سالن­ها مملو از جمعیت است، جمعیت حاضر دانشجویان مشتاقی هستند که تشنه علم و دانش هستند. اما به راستی دلایل عدم شرکت یا به عبارتی عدم مشارکت و همکاری کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع­رسانی در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­های انجمن­های کتابداری و اطلاع­رسانی در ایران چیست؟

به نظر می­رسد که دلایل زیر جزو مهم­ترین دلایل باشند:

1. دور بودن محل برگزاری جلسات و همایش­ها از دانشگاه­ها و گروه­های کتابداری

2. عدم حضور اساتید و متخصصان کتابداری و اطلاع­رسانی در دولت و ساختار حکومتی به منظور گرفتن حمایت­های مالی/مادی و فرهنگی/اجتماعی برای کتابخانه­ها از دولت و سران حکومتی و دست اندرکاران امور فرهنگی و اجتماعی و حکومتی

3. مرکز محور بودن و پایتخت محور بودن جلسات و همایش­ها

4. جدید و یا کاربردی/عملی نبودن همایش­ها، جلسه­ها و پیشنهادها

5. عدم حضور اساتید در جلسات که این عدم حضور روی دانشجویان نیز تاثیر منفی می­گذارد. وقتی که اساتید مشارکت و همکاری ندارند چه انتظاری از دانشجویان می­رود؟

6. برخی از اساتید علیه انجمن­ها، تشکل­ها و همایش­ها سنگ­اندازی و به اصطلاح سمپاشی می­کنند.

7. عدم حضور مدیران گروه­های کتابداری و اطلاع­رسانی در جلسات و همایش­ها

8. عدم حضور کتابداران کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی در جلسات و همایش­ها یا به اصطلاح احساس عدم نیاز به شرکت در همایش­ها و جلسات

9. عدم حضور رؤسا و مدیران مراکز اطلاع­رسانی (مانند: رئیس پژوهشگاه اطلاعات و مرکز مدارک علمی ایران) در جلسات و همایش­ها و کنفرانس­ها

10. عدم حضور رییس هیأت امنای کتابخانه­های عمومی کشور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­ها، به طوری که ایشان حتی در همایش کتابخانه­های عمومی کشور هم شرکت نکردند، در حالی که "کتابخانه های عمومی" یکی از مهم­ترین نهادهایی است که می­تواند دانشجویان کتابداری را به استخدام خود در آورد. به نظر می رسد که تشکیل انجمن کتابخانه های عمومی ایران نیز الزامی است.

11. عدم حضور مسؤول کتابخانه­های آموزشگاهی کشور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­ها، و عدم توجه کتابداران و انجمن­های کتابداری به کتابخانه­های آموزشگاهی؛ در حالی که "کتابخانه های آموزشگاهی" یکی از مهم­ترین نهادهایی تأثیرگذار در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هستند و دانشجویان کتابداری می­توانند در کتابخانه­های آموزشگاهی و مدارش استخدام شوند. پس تشکیل انجمن کتابخانه های آموزشگاهی ایران نیز ضروری است.

دانشجویی-محور بودن همایش­ها و کنفرانس­ها بدین معنی که متخصصان حضور ندارند و در نتیجه دانشجویان مشتاق، سخت­کوش و علاقه مند نظرات، پژوهش­ها و انتقادات خود را مطرح می­کنند ولی هیچ­کس پاسخ­گو نیست و هیچ کس به نتایج پژوهش­ها توجه نمی­کند.

 

 

نوشته : علیرضا نوروزی در ساعت ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۳/٢


نویسنده وبنوشت

علیرضا نوروزی

تماس با وبنگار
علیرضا نوروزی


آرشیو وبنوشت

صفحه نخست
آبان ٩۱
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
تیر ۸٦
اردیبهشت ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
فروردین ۸۳

پیوندستان

  مشاوره اطلاعاتی

کلینیک اطلاعات ایران

InforMetrix

Information Metrix

InforMetrix Services

مجله وب شناسی

مجله وب شناسی فرانسوی

وبنوشت مجله وب شناسی

گروه بحث علم اطلاعات و دانش ایران

ضریب تأثیرگذاری وبگاه های دانشگاهی ایران

وب سنجی

وبسنجی

سازماندهی دانش

آرشیو دسترسی آزاد کتابداری و اطلاع رسانی

انجمن نمایه‏سازی ایران

انجمن علم و فناوری اطلاعات کورد

صرافی یورو

تماس با من






حوزه های موضوعی
وب شناسی، دانش شناسی
مشاوره اطلاعاتی
علم سنجی، کتاب سنجی
استفاده از مطالب وبنوشت
مشاوره اطلاعاتی با ذکر منبع مجاز است
سپاس
دکتر علیرضا نوروزی


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی
وبلاگ فارسی