سفرنامه کتابدار پارسی

بعد از دو سال تصمیم گرفتم یک سفر خارجی داشته باشم و تعطیلات کریسمس را در سفر باشم، البته نه با هواپیما، نه در هتل های پنج ستاره، بلکه دانشجویی. من و سه دوست دیگر قرار شد به ایتالیا برویم. در ابتدا پیشنهاد کردم که اسپانیا هم بد نیست به شهر ما هم نزدیکتر است، ولی دوستان گفتند برویم ایتالیا و من هم گفتم قبول. در نهایت با توجه به آب و هوا و اینکه در این فصل ایتالیا سردتر است دوستان نظرشان عوض شد و ما تصمیم گرفتیم برویم اسپانیا، اما قبل از رفتن به اسپانیا قرار شد از کشور کوچک موناکو در جنوب فرانسه دیدن کنیم. از آنجا که موناکو به شهر محل زندگی من یعنی مارسی نزدیکتر است بنابراین نخست دوستان آمدند مارسی و بعد ما راهی موناکو شدیم. قرار شد قسمت های از مسیر را که جاده مناسب نیست از اتوبان برویم که زود برسیم، زیرا که جاده ممکن است خطرناک باشد، خلاصه این اتوبان و جاده عادی ما را دچار مشکل می کرد یکی می گفت از این شهر تا آن شهر از اتوبان و دیگر می گفت نه از جاده عادی برویم. در این مسیر ما از شهرهای کن و نیس، دو شهر زیبا در کنار مدیترانه و در جنوب فرانسه گذر کردیم و شب را در نیس به سر بردیم. گویند در نیس بیش از چهار هزار ایرانی زندگی می کنند، ایرانیان پولداری که از زمان رژیم شاهنشاهی و بعد از انقلاب به نیس مهاجرت کرده اند. نیس شهر قشنگی بود اما آب آشامیدنی شهر مثل خیلی از شهرهای دیگر خوب نبود.

فردای آن روز راهی موناکو شدیم، کشوری کوچک و مستقل از لحاظ اقتصادی ولی وابسته به فرانسه از نظر سیاسی و ژئوپولیتیکی. موناکو در سال 2005 به طور تقریبی دارای32 هزار نفر جمعیت بوده است، بنابراین کوچک است. اما این کشور کوچک بسیار مدرن، تمیز، شیک و قشنگ است. در واقع، ستارگان سینما و پولدارها به موناکو می آیند. قصر شاهنشاه در بالای تپه ای در وسط شهر است که از قدیم اجداد شاه موناکو در آنجا زندگی می کرده اند. ورود به قصر آزاد است مگر بخش اصلی محل زندگی شاه، آنجا که سربازی به عنوان گارد اصلی در برابر در ورودی قصر همواره رژه می رود و هر ساعت فرمانده ارشد طی مراسم ویژه ای او را تعویض می کند و توجه همه حاضران را به خود جلب می کند.

بعد از موناکو قرار شد که به مارسی برگردیم و

شب را در خانه ما سر کنیم و بعد از رفع خستگی راهی شهر بارسلونای اسپانیا شویم. فردای آن روز راهی اسپانیا شدیم، نقشه اسپانیا گرفتیم و به سفر خود ادامه دادیم. ظهر به شهر ناربون در جنوب فرانسه رسیدیم و نهار را در ناربون صرف کردیم، بندر کوچکی که در جنوب غرب فرانسه واقع شده است. سپس به سمت پرپنیون، آخرین شهر مرزی فرانسه و اسپانیا حرکت کردیم، از قسمت های از شهر دیدن کردیم  و شب را در هتلی در پرپنیون گذراندیم و فردای آن روز راهی اسپانیا شدیم.

مشکلات نقشه خوانی به زبان های بیگانه از یک طرف و عدم اعتماد دوستان به شخص نقشه خوان که بر اساس نقشه حرکت می کرد و راهنما بود، سفر را با مشکلاتی روبرو می کرد. شاید این ناشی از عدم اعتماد عمومی و فردگرایی ما ایرانی هاست که حرف شخص راهنما را گوش نمی کنیم.  گاهی اوقات ما مجبور می شدیم یک راهی را اشتباه برویم  و به ناچار برگردیم، به این دلیل که نفر پشت سر با یک سبقت الکی از یک مسیری حرکت می کرد که اشتباه بود و ما باید بر می گشتیم. رسم بر این بود که وقتی به میادین شهرها می رسیدم چنانچه دور اول مسیر را تشخیص نمی دهیم یک دور بزنیم تا مسیر مشخص شود که خیلی کم پیش می آمد.

صبح روز بعد به طرف اسپانیا حرکت کردیم و نزدیک ساعت 9 و نیم وارد اسپانیا شدیم. مقصد ما بارسلونا بود و باید از شهرهای جیرونا و ماتارو هم می گذشتیم. اسپانیا هم قشنگ است اما نه به مدرنی فرانسه. وقتی نگاه می کنی متوجه می شوی که شهرها به منظمی فرانسه نیست. به عنوان نمونه، سقف شیروانی خانه ها در هر شهر فرانسه رنگ خاصی دارد و تقریباً یک رنگ هستند اما در اسپانیا کمی درهم برهم است البته هرچه باشد زیباتر از سقف های قیری شهرهای ایران است. شهرهای اروپایی معمولاً در کنار رودخانه ها، در کنار مدیترانه و یا در کنار اقیانوس آتلانتیک واقع شده اند. خداوند اروپایی ها را دوست داشته و به آنها دریاها و رودخانه های زیبا عطا کرده و زیبایی را به شهرها ارزانی فرموده است و به ما نفت را، که همواره در طول تاریخ مایه بیچارگی ما شده است.

بالاخره به بارسلون رسیدیم، بزرگترین بندر اسپانیا و توریستی ترین شهر این کشور که در شرق اسپانیا، در ساحل دریای زیبای مدیترانه واقع شده است. بارسلون از زمان بازی های المپیک در سال 1992 توسعه یافت و مدرن شد و امروز شهر بزرگی است. ساختار شهری قشنگی نداشت درهم برهم بود، مثلاً خیابان ها شطرنجی نیست و پیدا کردن خیابان های اصلی مشکل است اما قسمت بندر خیلی قشنگ بود. مردم اسپانیا خیلی خونگرم تر از فرانسوی ها بودند و اگر سوالی از آنها پرسیده می شد خیلی بهتر جواب می دادند، حتی گاهی طرف با ماشین جلو ما می افتاد تا مسیر مشخصی ما را راهنمایی کند. البته اسپانیای ها به راحتی نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و در مجموع مردم اسپانیا، انگلیسی متوجه نمی شوند و باید واژه های مشترک فرانسوی و اسپانیایی را قاطی کرد تا متوجه شوند. مثلاً کنار پارکی بودیم که دنبال دستشویی می گشتیم و دستشویی داخل کتابخانه بود و افراد نمی فهمیدند. یکی می گفت توی کتابخانه است، بنابراین پرسیدیم که بیبلیوتک کجاست؟ یکی دو مورد دیگر وقتی انگلیسی متوجه نمی شدند به شماره ماشین ما نگاه می کردند و متوجه می شدند که فرانسوی هستیم، بنابراین فرانسوی و اسپانیایی را قاطی می کردند و جواب می دادند.

در مجموع سفر خوبی بود بجز چند مورد، مثلاً توی شهر پارکینک آزاد یافت نمی شد و منطقه های زرد و سبز و آبی خاصی بود که به راحتی نمی توان فهمید کجا اجازه پارک نیست، برخی جاها فقط ساکنان محله اجازه پارک دارند. یک شب دوستان ماشین های خود را در کنار خیابان پارک کرده بودند و تا ساعت 8 باید ماشین ها از پارکینگ خارج می شدند که بر خلاف سایر روزها تا ساعت 9 از هتل بیرون نیآمدند وقتی رسیدیم ماشین یکی از دوستان را پلیس با جرثقیل برده بود و ماشین دیگری هم 30 یورو جریمه کرده بود تا ظهر معطل شدیم و با پرداخت 180 یورو ماشین طرف را آزاد کردند. در حالی که منتظر دوستان بودیم، من روبروی پارکینگ نگاه می کردم، پلیس اسپانیایی کارش این بود که هر لحظه می رفت داخل ساختمانی و بعد ماشین ها همان جای ما پارک می کردند بعد سریع می آمد در غیاب صاحبان آنها، ماشین ها را بر می داشت. در واقع منبع درآمد خوبی برای آنها شده بود.

در مجموع سطح اقتصاد اسپانیا پایین تر از شمال اروپا است و به قول یک خانم و آقای فرانسوی که داخل کشتی در بندر با آنها آشنا شدیم که پنجاه سال پیش برای ماه عسل به اسپانیا رفته بودند می گفتند که اسپانیا کشور بدبختی بود اما بعد از ورود به اتحادیه اروپا و کمک های این اتحادیه شروع به ساخت و ساز کرد و مدرن شد.

در خیابان رامبلا در بارسلون افرادی با اجرای برنامه های خاصی به شیوه ای مدرن گدایی می کنند. تصویر زیر نمونه ای جالب از این دست می باشد.

فکر می کنم بد نیست که وزیر راه و ترابری ما یک سفر زمینی و نه هوایی بین کشورهای اروپایی داشته باشد و متوجه شود که چگونه اتوبان ها حمل و نقل بین شهری را تسهیل می بخشند که هیچ اروپایی حاضر نیست جان خود را در کف دست بگذارد و از جاده های ناسیونال (ملی) حرکت کند. چه این که میزان تصادفات در اتوبان ها خیلی کمتر است به همین خاطر ما همه راه های برگشت را از اتوبان آمدیم که هم زودتر برسیم و هم اتوبان ها از امنیت بالایی برخوردارند. نکته جالب توجه این که در کنار اتوبان ها پارک های ویژه ای برای استراحت، خرید، بنزین و ... طراحی کرده اند.

این سفر تجربه های خوبی به ما آموخت. سفر گروهی با چند ماشین و با چند خانواده مسائل خاص خود را دارد. پارکینگ پیدا کردن برای چند ماشین مشکل ساز است. گاهی یکی جلو می افتد و از یک سوراخ سنبه ای در می رود و بقیه رانندگان نمی توانند او را دنبال کنند و خطر تصادف را بالا می برد و توجیه می کنند که من می توانم خلاف بروم و سریع دور بزنم اما شما این کار را نکن در حالی که اینجا او نقش راهنما را بدست می گیرد و بقیه یا باید سردگم شوند و یا با دنبال کردن او خطر مرگ را برای خانواده های خود به جان بخرند. وقتی گفته می شود ساعت هفت و نیم توی ماشین، یکی سر ساعت می آید و دیگری ساعت هشت و آن یک ساعت هشت و نیم بنابراین عملاً این باعث اتلاف وقت می شود. اما این یک مشکل فرهنگی است که باید از کودکی به بچه ها آموخت تا برای وقت خود و دیگران ارزش قائل باشند.