دلایل عدم موفقیت کنفرانسها، همایشها و جلسات کتابداری و اطلاع رسانی ایران

هنگام حضور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­های انجمن­های کتابداری و اطلاع­رسانی ایران، صندلی­های خالی سالن محل همایش نشانگر آن است که کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع­رسانی ایران حضور ناچیزی دارند. در مواردی هم سالن­ها مملو از جمعیت است، جمعیت حاضر دانشجویان مشتاقی هستند که تشنه علم و دانش هستند. اما به راستی دلایل عدم شرکت یا به عبارتی عدم مشارکت و همکاری کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع­رسانی در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­های انجمن­های کتابداری و اطلاع­رسانی در ایران چیست؟

به نظر می­رسد که دلایل زیر جزو مهم­ترین دلایل باشند:

1. دور بودن محل برگزاری جلسات و همایش­ها از دانشگاه­ها و گروه­های کتابداری

2. عدم حضور اساتید و متخصصان کتابداری و اطلاع­رسانی در دولت و ساختار حکومتی به منظور گرفتن حمایت­های مالی/مادی و فرهنگی/اجتماعی برای کتابخانه­ها از دولت و سران حکومتی و دست اندرکاران امور فرهنگی و اجتماعی و حکومتی

3. مرکز محور بودن و پایتخت محور بودن جلسات و همایش­ها

4. جدید و یا کاربردی/عملی نبودن همایش­ها، جلسه­ها و پیشنهادها

5. عدم حضور اساتید در جلسات که این عدم حضور روی دانشجویان نیز تاثیر منفی می­گذارد. وقتی که اساتید مشارکت و همکاری ندارند چه انتظاری از دانشجویان می­رود؟

6. برخی از اساتید علیه انجمن­ها، تشکل­ها و همایش­ها سنگ­اندازی و به اصطلاح سمپاشی می­کنند.

7. عدم حضور مدیران گروه­های کتابداری و اطلاع­رسانی در جلسات و همایش­ها

8. عدم حضور کتابداران کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی در جلسات و همایش­ها یا به اصطلاح احساس عدم نیاز به شرکت در همایش­ها و جلسات

9. عدم حضور رؤسا و مدیران مراکز اطلاع­رسانی (مانند: رئیس پژوهشگاه اطلاعات و مرکز مدارک علمی ایران) در جلسات و همایش­ها و کنفرانس­ها

10. عدم حضور رییس هیأت امنای کتابخانه­های عمومی کشور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­ها، به طوری که ایشان حتی در همایش کتابخانه­های عمومی کشور هم شرکت نکردند، در حالی که "کتابخانه های عمومی"یکی از مهم­ترین نهادهایی است که می­تواند دانشجویان کتابداری را به استخدام خود در آورد. به نظر می رسد که تشکیل انجمن کتابخانه های عمومی ایران نیز الزامی است.

11. عدم حضور مسؤول کتابخانه­های آموزشگاهی کشور در کنفرانس­ها، همایش­ها و جلسه­ها، و عدم توجه کتابداران و انجمن­های کتابداری به کتابخانه­های آموزشگاهی؛ در حالی که "کتابخانه های آموزشگاهی" یکی از مهم­ترین نهادهایی تأثیرگذار در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هستند و دانشجویان کتابداری می­توانند در کتابخانه­های آموزشگاهی و مدارش استخدام شوند. پس تشکیل انجمن کتابخانه های آموزشگاهی ایران نیز ضروری است.

دانشجویی-محور بودن همایش­ها و کنفرانس­ها بدین معنی که متخصصان حضور ندارند و در نتیجه دانشجویان مشتاق، سخت­کوش و علاقه مند نظرات، پژوهش­ها و انتقادات خود را مطرح می­کنند ولی هیچ­کس پاسخ­گو نیست و هیچ کس به نتایج پژوهش­ها توجه نمی­کند.

 

 

/ 2 نظر / 16 بازدید
علی لفطه

دکتر جان سلام همه مواردی که شما فرمودید درست اما به نظر میاد برای موضوعات و مسائلی برگزار میشه که خود در آینده جدا از اینکه از طرف سایر متخصصان و پژوهشگران مورد موشکافی و تحقیق بیشتر واقع میشه از طرف نهادهای دست اندرکار هم پشتیبانی و راهکارهای ارائه شده در همایشها مورد حمایت قرار می گیرد ولی در ایران خصوصا در زمینه های علوم انسانی اینگونه نیست و برگزاری همایش بیشتر در حالت همان مطالب مطرح در همایش میماند و اگر پژوهشی هم بخواهد صورت گیرد پشتیبانی نمی شود.

مریم پاکدامن

جناب آقای دکتر نوروزی تمامی مواردی که جنابعالی فرمودید بجاست .... اگه یه حساب سرانگشتی بشه میبینید که سالی چقدر از بودجه مملکت در این مجامع که به قول دوستی سمی ناهار است به جای سمینار صرف میشه .. بعد هم هیچ بازخوردی بیرون در صنعت و جامع نمیبینید .. حکایت آب در هاون کوبیدن است همایش با چه زحمتی و خون دلی برگزار میشو دو هیچ نتیجه ای ندارد ... نه مجموعه مقالاتی که به درد ارائه دهنده مقاله بخورد و نه نتیجه کاربردی در جامعه میبینید .... واقعا جامعه ما به نوعی همایش زدگی دچار شده ... چه باید کرد ...؟؟؟ کاش تحقیق میشد که تا چه میزان همایش های کتابداری ایران توانسته مشکلات این رشته را مرتفع سازد ؟ و ایمپکت فکتوری برای همایش ها تعریف میشد ... در این خصوص صحبت زیاد است .. بهشتی باشید [گل]