پروفسور جان فردریک هاروی و نقش او در تاریخ کتابداری ایران

     چند روز پیش در پایگاه هایی اطلاعاتی مختلف جستجو می کردم که ببینم در تاریخ علوم کتابداری و اطلاع رسانی ایران چه گذشته است. در این راه به مقاله ای از آقای علی سینایی و پروفسور جان اف هاروی برخورد کردم که در سال ١٩٦٩ نوشته شده بود. مولفان به شرح تاریخ کتابداری و اطلاع رسانی در ایران می پردازند و علی رغم این که بیش از چند سال از آموزش کتابداری در ایران نگذشته بود ولی به سرعت رشد پیدا کرد و دانشگاه های تهران و شیراز دوره های دانشگاهی این رشته نوبنیاد راه اندازی کردند. پروفسور هاروی از جمله کسانی بود که  پیشنهاد مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران به شیوه نوین را ارائه نمود. وی همچنین طرح کتابخانه ملی ایران به صورت مدرن را ارائه داده بود.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

آر ام بالارد ،استاد دانشگاه کارولینای شمالی، در سال ١٩٨٠ به شرح تاریخ کتابداری و مشکلات کتابخانه ها در کشورهای در حال توسعه می پردازد و به نقل از پروفسور جان فردریک هارویاستادی که نام او در تاریخ کتابداری ایران بر همگان واضح است-  می نویسد که "دانشجویان به آزمون های زیاد اعتراض می نمایند. چنانچه بیش از یک آزمون در هر دوره آموزشی یا عملی به عمل آید، برخلاف رسوم آموزشی دانشگاه است و دانشجویان سریعاً اعتراض می نمایند. وی همچنین خاطر نشان می سازد که اگر اهمیت کتابخانه ها و کتابداران به وسیله مقامات محلی شناخته نشود، تدریس به مراتب مشکل تر می شود. آینده برای دانشجویان گنگ و نامشخص خواهد بود و تلاشی نخواهند کرد. "

    مشخصات کتابشناختی مقاله بالارد به شرح زیر است.

 

Ballard, R. M. (1980). Library education and library problems in developing nations. International Library Review, 12 (1), 65-70. 

/ 0 نظر / 60 بازدید