امنیت جاده یا جاده بی امنیت: مرگ و زندگی در اثر تصادف

توجه: این یادداشت ربطی به حوزه کتابداری ندارد.

فرانسه یکی از کشورهایی است که آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از تصادفات بسیار بالاست و بر اساس گزارش ها سالانه تقریباً 5 هزار نفر در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند. این تصادف ها ناشی از: سرعت زیاد، سبقت نابجا، مصرف الکل، عدم بستن کمربند ایمنی (ناخودآگاه یا آگاه)

گزارش های جدید نشان داد که در سال 2006 میزان تصادفات در فرانسه 12 درصد کاهش یافته است. باید خاطر نشان کرد که در فرانسه کمربند ایمنی اجباری است حتی برای مسافرانی که عقب اتومبیل نشسته اند و فرهنگ عمومی طوری است که افراد کمربند می بندند، اما با این وجود مرگ سالانه 5 هزار نفر کم نیست. در بسیاری از موارد ناشی از مصرف الکل، سبقت نابجا، سرعت زیاد در هوای بارانی، خواب و غیره است.

سه چیز توجه هر راننده ای را جلب می کند:

1. یکی از چیزهایی که در جاده های خارج شهر توجه هر راننده ای را جلب می کند آدم های آهنی با رنگ سیاه و اغلب یک خط قرمز روی سر آنهاست که به معنی مرگ و خطر است. روی این آدم های آهنی فقط سال تولد و وفات فرد یا افراد مرحوم در آنجا  نوشته شده است. این آدم های آهنی به راننده هشدار می دهد که مواظب باش این جا خطر مرگ خیلی بالاست و می بینی که افرادی فوت کرده اند.

2. در جاهایی که این آدم های آهنی وجود ندارد در داخل شهر و یا سایر جاها، معمولاً روزهای یکشنبه بر محل تصادف و فوت فرد یا افراد دسته گل گذاشته می شود که این هم به راننده هشدار می دهد که آیا می خواهی برای تو هم دسته گل بگذارند یا نه؟

3. خط امنیت: در تمامی بزرگراه ها و جاده های بزرگ و پُرترافیک، خط سفید کنار جاده با یک سیستم خاصی بریده بریده است، البته این بریدگی خطر تصادف برای ماشین ایجاد نمی کند. در اسپانیا حتی خط سفید وسط جاده که به معنی سبقت ممنوع است نیز از این سیستم بریده بریده استفاده شده است و در صورتی که چرخ یا چرخ های ماشین روی خط کنار جاده یا وسط جاده برود، انگار یک راننده تریلی با تمام قدرت دستش را روی بوق گذاشته باشد به راننده هشدار می دهد و راننده به خود می آید که ماشین در حال خروج از جاده است و یا روی خط سبقت ممنوع رفته است.  

            Car.Accident.jpg  

ایران

بر اساس داده های اولیه، در ایران سالانه بیش از 200 هزار تصادف رخ می دهد و بیش از 30 هزار نفر در اثر تصادف های جاده ای جان خود را از دست می دهند. متاسفانه همه شهرها یا حداقل مراکز استان ها به وسیله بزرگراه و اتوبان به هم وصل نیستند؛ در همه استان ها قطار وجود ندارد که حجم مسافر جاده ای را کم کند؛ جاده ها در بسیاری موارد استاندارد نیستند؛ افراد کمربند ایمنی یا نمی بندند و یا فقط جلو پلیس راه می بندند؛ آدم آهنی و دسته گل مرگ وجود ندارد که به راننده ها هشدار دهد؛ جاده ها هم خط امنیت ندارند؛ فرهنگ سبقت هم مضاف بر این شده است. البته باید انصاف داشت که در بسیاری از جاده های خطرناک در ایران همواره به راننده هشدار داده می شود که از سمت راست حرکت کنید، با دنده سنگین حرکت کنید و غیره که در جاده های غرب یافت نمی شود. نبستن کمربند ایمنی یکی از دلایلی است که در بسیاری از تصادف های جزئی یا ترمزهای با سرعت بالا موجب مرگ همه یا برخی از مسافران و راننده می شود. تصور شود که یک راننده با سرعت 100 تا 120 کیلومتر سرعت در حرکت است و ناگاه یک حیوان وحشی می پرد وسط جاده، اگر ترمز بگیرد درست مانند این است که با سرعت 100 کیلومتر افراد به جلو پرت می شوند، اگر کمربند ایمنی نبسته باشند خطر مرگ صد در صد است. تحقیقات انجام شده در فرانسه نشان می دهد که در اغلب موارد این کودکان هستند که نخست جان خود را از دست می دهند و از پنجره جلو پرت می شوند، زیرا یا کمربند ایمنی نبسته اند و یا بد بسته شده و یا کودک از روی صندلی خود خارج شده است.

آمارهاي تلخ و درخواست چاره براي 330 هزار قرباني جاده هاي ايران

این یادداشت را به یاد دوستم مرحوم امرالله عفت نژاد نوشتم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

/ 5 نظر / 65 بازدید
کتابگذار اعظم

حضرت کتابدار پارسی سلام متاسفانه وزير دادگستری اين مملکت هم چندی پيش در اثر اين مواردی که فرموديد کشته شدند...................

جينجر

سلام من هم از این بابت خيلی متاسف شدم آخه ايشون استادم بودن

طاهره

سلام. ماشاء الله ايران هميشه ركورد شكنه!

طاهره

متاسفم براي از دوست از دست رفته شما. خدا رحمت كند ايشان را...