پیوندها و اهمیت آنها در بازیابی و رتبه بندی صفحه های وب

  موتورهای کاوش هنگام نمایه سازی و رتبه بندی صفحه های وب دو معیار اساسی را در نظر می گیرند. این معیارها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: درون وبگاهی و برون وبگاهی. معیارهای درون وبگاهی شامل استفاده از اَبَر-برچسب های عنوان، توصیفگر، کلیدواژه، به کارگیری واژه ها در متن صفحه وب و در کل محتوای مدرک، استفاده از واژه های خاص در نام فایل و نام دامنه یا حوزه است. مهمترین معیارهای برون وبگاهی عبارتند از: تعداد پیوندهای دریافتی توسط یک وبگاه (Website) یا صفحه وب (و کلیدواژه های استفاده شده هنگام پیوند) و تعداد دفعاتی که افراد، یک وبگاه را به منظور استفاده مجدد در فهرست وبگاه های دلخواه در مرورگر  خود نگهداری و به آن رجوع می نمایند. هر چه میزان پیوندهای دریافتی توسط یک وبگاه بالاتر باشد شانس بازیابی آن در موتورهای کاوش بالاتر رفته و به تبع آن رتبه آن نیز بالاتر می رود. در واقع، موتورهای کاوش مبتنی بر پیوند بر این فرض استوارند که در محیط وب یک نظام دموکراسی حاکم است و شهروندان وب می توانند به سایر شهروندان رأی مثبت (پیوند) داده یا هر وقت که خواستند رأی خود را پس بگیرند (پیوند را حذف نمایند). به همین دلیل هنگامی که پیوندی به وبگاهی ایجاد می شود روبات موتور کاوش آن پیوند را دنبال کرده تا صفحه وب مقصد را مجدداً نمایه سازی و روزآمد سازد. و هر وقت پیوندی به یک وبگاه خاص حذف شود، موتور کاوش یک پنالتی به آن وبگاه می زند و رتبه آن را پایین می برد به طوری که اگر تمام پیوندهای وبگاهی که قبلاً رتبه یک تا ده داشته را حذف نمایید به قعر جدول رتبه بندی می رود.

خارجی ها به هر وبگاهی پیوند ایجاد نمی کنند و به هر وبگاهی اعتبار نمی دهند بخصوص اگر رقیب تجاری و حرفه ای آنها باشد. اما ایرانی ها به صورت فله ای به وبگاه های خارجی پیوند می سازند. نگاهی به وبگاه ها و وبنوشت های  (Weblog) ایرانی و حتی در حوزه کتابداری گویای این موضوع است. پس توصیه می شود از ایجاد پیوندهای بی جا به وبگاه های خارجی پرهیز شود. در مواقع لازم می توان فقط آدرس آنها را بدون ایجاد پیوند نوشت.

/ 0 نظر / 34 بازدید