ضریب تأثیرگذاری وب و سنجش آن در برخی سایت های دانشگاهی ایران

علیرضا نوروزی

چکیده

ضریب تأثیرگذاری وب، ابزاری است برای ارزیابی، رتبه­بندی، مقایسه و طبقه­بندی وب­سایت­های مختلف در سطح دامنه­های ملی مانند (.ir) و یا برای مقایسه وب­سایت­ها (وبگاه­ها) در سطح بین­المللی. در این نوشته به بررسی سیر تاریخی و تعریف ضریب تأثیرگذاری وب و برخی از مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد. همچنین کاربردهای فراپیوندها و ضریب تأثیرگذاری وب در نمایه­سازی وب – نمایه­سازی پیوندی- و تفاوت­های روش ضریب تأثیرگذاری وب با ضریب تأثیرگذاری مجله­ها نیز به اختصار توضیح داده خواهد شد. به عنوان نمونه وب سایتِ ١۵ دانشگاه ایرانی به منظور محاسبه ضریب تأثیرگذاری وب انتخاب شده­اند و نتایج نشان می­دهد که به دلایلی از جمله زبان فارسی و فقدان منابع اطلاعاتی مناسب برای جذب پیوند، دانشگاه­های ایرانی نتوانسته اند میزان پیوندی را که مستحق آن هستند دریافت کنند. 

کلیدواژه ها

وب­سنجی، ضریب تأثیرگذاری وب، ضریب تأثیرگذاری مجله­ها، نمایه­سازی وب، دانشگاه­های ایرانی

نوروزی، علیرضا (۱۳۸۴). ضریب تأثیرگذاری وب و سنجش آن در برخی وب­سایت­های دانشگاهی ایران. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. ویژه­نامه کتابداری. دوره ۵، شماره ۲، ص. ۱۱۹- ۱۰۵.

/ 0 نظر / 15 بازدید