ارتباط علمی کتابداری با سایر رشته ها و نقش آن در میان رشته ای بودن کتابداری

در کنفرانس سال ۲۰۰۷ (ISKO) در اسپانیا، مقاله­ای توسط مارینا پلوژنسکایا (Marina Pluzhenskaia) ارائه شده است که به بررسی همکاری علمی میان اعضای هیات علمی کتابداری و غیرکتابداری دانشکده های کتابداری آمریکا می­پردازد. ۴۲ درصد از اعضای هیات علمی ده دانشکده برتر کتابداری آمریکا از حوزه­های غیرکتابداری (از ۳۴ رشته دیگر) هستند (دانشگاه­های ایالت فلوریدا، راجرز، ایلینویز، کارولینای شمالی، تکزاس و غیره). این مسأله نشان­دهنده ارتباط و همکاری علمی کتابداری با سایر رشته ها در آمریکا است. اغلب اساتید غیرکتابداری از حوزه علوم رایانه هستند (با آمدن رایانه، اینترنت و فناوری­های نوین اطلاعاتی، کتابداری دچار تحول اساسی شد). در واقع، ۲۸درصد اساتید از کتابداری،  ۳۱ درصد از حوزه علوم رایانه و بقیه از سایر حوزه­ها هستند. ۲۹ درصد مقاله­های نوشته شده توسط اساتید به صورت مشترک نوشته شده است. نتایج نشان می­دهد که کتابداری مدرن آمریکا یک حوزه علمی کاملاً باز است و علائق موضوعی اساتید ورای کتابداری سنتی است. اساتید آمریکایی در حوزه­های غیرکتابداری نیز مقاله منتشر کرده و توسط پژوهشگران غیرکتابداری از رشته­های مختلف استناد شده است. آنها با پژوهشگران سایر رشته­ها همکاری علمی خوبی دارند. 

/ 1 نظر / 13 بازدید
مبینا

عاليه بهتراز اين نمی شه